بسته سلامت؛ نکاتی در مورد تغذیه زنان سالمند

ایجاد شده توسط : Admin5ir10
1396/11/24
rating

اگر سالمندان دندان مناسبی برای جویدن این مواد ندارند، درست نیست که فقط از آب‌میوه استفاده کنند؛ چراکه بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌های این مواد در تفاله‌های آن‌ها باقی‌می‌ماند؛ لذا بهتر است از روش رنده‌کردن و از میوه‌ها با رنگ‌های مختلف و یا سالاد میوه استفاده شود؛ به طوری که یک سالمند روزانه 4 تا 6 واحد میوه مصرف کند.


دکتر هلن نوعی در گفتگو با روابط عمومی سازمان بازنشستگی شهرداری، در خصوص مشکلات تغذیه سالمندان گفت: بیشترین مشکلی که در تغذیه مردم کشور ما وجود دارد، مصرف بالای کربوهیدرات‌ها، برنج و نان است که باعث شده بسیاری از زنان سالمند دچار چاقی شکمی شوند؛ به‌خصوص برنج سفیدشده که حاوی مواد غنی نیست و کالری بالایی دارد. بهتر است مصرف این مواد محدود شود تا کالری کمتری وارد بدن گردد.

وی با تأکید بر این‌که تغذیه در دوران سالمندی تاحدودی ازنظر مقدار مصرف مواد غذایی متفاوت با سایر اقشار است، اظهار داشت: حساسیت سالمندان نسبت به افزایش غلظت خون و نیاز به مصرف آب کاهش می‌یابد و کمتر دچار احساس تشنگی می‌شوند. به‌همین جهت به‌خصوص در فصول گرم سال، سالمندان صرفاً در زمان تشنگی آب مصرف نکنند، بلکه به‌صورت منظم مایعات و آب مصرف کنند تا دچار کم‌آبی نشوند.

 

این متخصص در خصوص مصرف مایعات در دوران سالمندی بیان داشت: بهتر است از مایعاتی که آنتی‌اکسیدان‌های بالایی دارند، مانند چای قرمز و سبز بیشتر استفاده شود. درواقع اکسیدان‌ها عامل تشدیدکننده‌ روند پیری هستند و بهتر است تا جای ممکن، از ورود این مواد به بدن جلوگیری کرد. تجربیات علمی نشان داده است که اگر آنتی‌اکسیدان به‌صورت دارو استفاده شوند، زیاد اثرگذار نیست و بهتر است آنتی‌اکسیدان به‌صورت مواد غذایی و روتین مصرف شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود غذای مصرفی سالمندان مخصوصاً مایعات مصرفی در طول روز، آنتی‌اکسیدان بالایی داشته باشد.

 

وی با بیان این‌که به سالمندان توصیه می‌شود کمتر از چربی‌ها به‌خصوص چربی‌های اشباع استفاده کنند، افزود: با توجه به این‌که سالمندان درصد چربی بدنشان نسبت به آب افزایش می‌یابد و فعالیت کلی‌شان کاهش پیدا می‌کند، باید میزان کالری مصرفی‌شان کمتر شود و به همین جهت توصیه می‌شود به‌طورکلی زیاد از موادی پرکالری و انرژی‌زا استفاده نکنند. اگر چربی هم مصرف می‌شود، به‌صورت چربی‌های غیراشباع باشد. به‌خصوص چربی‌های تک‌اشباع مانند روغن زیتون مناسب است و در مقابل مصرف چربی‌های اشباع؛ مانند کره‌های حیوانی، خامه، شیر پرچرب، گوشت گاو، کله‌پاچه و جگر کمتر توصیه می‌شود.

 

نوعی در خصوص مصرف گوشت در دوران سالمندی گفت: مصرف بیشتر از یک یا دو بار در ماه گوشت قرمز برای سالمندان اصلاً توصیه نمی‌شود، ولی مصرف 2 تا 3 نوبت در هفته گوشت سفید به‌خصوص ماهی توصیه می‌شود. بهتر است ماهی مصرفی به‌صورت سرخ‌کرده نباشد تا پروتئین مورد نیاز بدن تأمین شود. مصرف سفیده‌تخم‌مرغ در این سنین بلامانع است و اگر فرد مشکلات جدی کلسترول نداشته باشد، مصرف چهار عدد تخم‌مرغ در هفته اشکالی ندارد، اما بیشتر از این مقدار مصرف زرده‌تخم‌مرغ، مناسب نیست.

 

وی بابیان این‌که لازم است غلات به‌صورت کامل و همراه با سبوس مصرف شوند، ادامه داد: این مواد حاوی فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های مناسب‌اند که برای مشکل اجابت مزاج سالمندان بسیار مفید است. لازم نیست مصرف پروتئین در سنین سالمندی کاهش یابد برای مثال اگر برای یک فرد عادی مصرف پروتئین 0.8 گرم به ازای هر کیلوگرم توصیه می‌شود، در یک فرد سالمند مصرف یک گرم در روز هم موردی ندارد. به‌خصوص در مورد سالمندانی که دچار لاغری مفرط شده‌اند، مصرف پروتئین روزانه گاهی تا 1.5 گرم به ازای هر کیلوگرم هم توصیه می‌شود.

 

از کم‌چرب استفاده کنید

مدیر اداره سلامت سازمان بازنشستگی افزود: قندها مواد کالری‌زا هستند و زیاد نباید مصرف شوند، ولی مصرف آن‌ها تا حدی که در مواد غذایی و غلات وجود دارد، بلامانع است. همچنین در این سنین لازم است از لبنیات کم‌چرب استفاده شود؛ چراکه باعث افزایش طول عمر می‌شود و از غذاهای سرخ‌کردنی کمتر و بیشتر از غذاها به‌صورت ماکروفری و آب‌پز استفاده شود.

 

وی با بیان این‌که توصیه می‌شود سالمندان مصرف میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی روزانه‌شان داشته باشند، اظهار داشت: اگر سالمندان دندان مناسبی برای جویدن این مواد ندارند، درست نیست که فقط از آب‌میوه استفاده کنند؛ چراکه بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌های این مواد در تفاله‌های آن‌ها باقی‌می‌ماند؛ لذا بهتر است از روش رنده‌کردن و از میوه‌ها با رنگ‌های مختلف و یا سالاد میوه استفاده شود؛ به طوری که یک سالمند روزانه 4 تا 6 واحد میوه مصرف کند. وه استفاده شود؛ به طوری که یک سالمند روزانه 4 تا 6 واحد میوه مصرف کند.

 


  نظرات